SBU’nun utancı. Gazetecilere kumpas kurdu, izleri Zelensky’ye uzanıyor

Tüm tarih, Yeni Yıl sonunda Bihus.info araştırma portalından gazetecilerin Yeni Yılı birlikte kutlamak için Kiev’in batısındaki bir çam ormanının ortasındaki bir pansiyona gitmesiyle ortaya çıkmaya başladı. Özel bir şey yok, normal Yılbaşı Gecesi Ukrayna’daki en iyi araştırma projelerinden birinin ekip oluşturması.

On üç gün sonra, bilinmeyen YouTube ve Telegram kanallarında, genç Yılbaşı gecesi sakinlerinin esrar içip nasıl uyuşturucu elde edileceği hakkında konuştuğunu gösteren bir video oynatılmaya başlandı. Birisi plağa reggae tonları ve akılda kalıcı “Ovvrčen tv Bihus.info” başlığını ekledi. Hızlanın, MDMA’yı alın, bekleyin ve sonra araştırın.

Video birkaç gün içinde internetten kayboldu ancak skandal sona erdi. Ukrayna kamuoyu, videodaki kişilerin ayakta durmasından pek etkilenmedi (editörler hiçbirinin soruşturma ekibine ait olmadığını iddia etti); çantanın nereden geldiğini ve saygın muhabir Denys Bihus’un etrafındaki yazı işleri bürosuna şantaj yapacak birinin böyle bir işe girmesini tekrar sormaya başladı.

Cumhurbaşkanı Volodymyr Zelenskyi de gazeteye uygulanan baskının kabul edilemez olduğunu söyleyerek davaya müdahale etti. Böylece kaydın oluşturulması SBU’nun gizli servisi tarafından ele alınmaya başlandı. Sadece iki tanesi, Ukrainské selo pansiyonunun arazisindeki güvenlik kameralarının kayıtlarına el koymaya yetmiyor, gazetelerin kendisi onlara ulaştı.

Bu Pazartesi, SBU ajanlarının bilgisayarı paylaştığını kanıtladıkları Utanç Operasyonu adlı bir saatten fazla süren bir rapor yayınladılar. Ekip binasından birkaç gün önce, gözetim ekipmanlarıyla dolu bavullarla komplekse vardılar. Saunaya ve sekizinci odaya kameralar ve mikrofonlar yerleştirdiler ve gazete de bunları emretmişti. Mütevazı bir etkinlik değildi, yaklaşık bir düzine kişi katıldı.

Gazeteler gittikten sonra ekipman tekrar söküldü, ancak izlerin kaldırılmasıyla pek uğraşmadılar ve muhabirler alçıpan duvarlarda kamera ve mikrofon için beceriksizce kapatılmış kanalları keşfettiler. Ayrıca ana koordinatör, SBU’dan Ihor’un takip edilebileceği pansiyonun müdürüne telefon numarasını bıraktı.

Gazete şüpheli kişileri güvenlik kameralarından takip etti ve hepsinin SBU’nun Ulusal Güvenlik Savunma Dairesi’nde (sözde T dairesi) çalıştığını öğrendi. Yani aşırılık yanlıları, teröristler ve ayrılıkçılarla mücadele edilmesi gereken bölümde, haberleri uzun süre kaydetmemeye ve ardından uzlaşmacı videoyu internette yayınlamaya karar verildi.

Tepki uzun sürmedi. Pazartesi günü Volodymyr Zelenskyi, T departmanının editörünü görevden aldı ve operasyonun liderliğindeki gizli servis hızla pes etti.

İş arkadaşlarımızın eyleminin, o sırada Kırım köprüsünün yıkılmasından Rusya topraklarındaki büyük suçluların tasfiyesine kadar ne yapması gerektiği konusunda bocalayan hizmete gölge düşürmesi mümkün değildir. Denys Bihus’un yazı işleri bürosunun izlenmesinden sorumlu olduğunda sorumluluk üstlenmelidir. En azından cepheye gönderilmeli, SBU’nun tepesindeki bir medya kaynağından alıntı yapılmalı.

Sorular devam ediyor ve en önemlisi şu: Ödüllü bir muhabiri bir araştırma projesi için birkaç kez kim sipariş etti? Ukrayna medyası, izlerin aynı zamanda cumhurbaşkanlığı ofisindeki güvenlik servislerinin kontrolü altında olan Oleh Tatarov’a da yol açtığını öne sürüyor.

Yani, 11 yaşındaki sosyeteye tanıtılan ve Tayland boksunun aşığı olan bu oyuncu, yıllar önce çok fazla eleştiri almıştı. Yanukoviç yönetiminin kuklası gibi davranan Tatarov, Onur Devrimi’ni boğmaya yönelik kanlı bir girişime yenik düştü ve aynı zamanda birçok yolsuzluk vakasına da bulaştı.

Ukrayna cumhurbaşkanı Andriy Yermak’ın (sağda) ve güvenlik amiri Oleh Tatarov’un (solda) yakın arkadaşı

Nisan 2022’de o zamanki SBU başkanı Ivan Bakanov’u istifaya zorlayan kişi Dan Tatarov’du. Her ne kadar Zelenski’nin şov dünyasındaki uzun süredir iş arkadaşlarından biri olmasına ve hatta bir zamanlar onun yanında yer alan Milletin Hizmetkarı olmasına rağmen, genç bir kalp ve işbirlikçi olarak başkanın gözünde yeterince farklı davranmadı.

Üstelik Oleh Tatarov’un bir nedeni de olabilir. Bihus.info’nun haberine göre birkaç yıl önce kayınvalidesinin şirketinin Kiev Belediye Binası’ndan bir konut kompleksi inşası için arazi satın aldığı ortaya çıktı. Ve bu tam da Tatarov’un başkanlık ofisinde etkili bir pozisyona atandığı zamandı.

Uzun bir süre cumhurbaşkanının şansölyesi Andrija Jermak’ın hayatı zorlaştı. Yılbaşı gecesinden sadece iki hafta önce, başkanlık ofisinin iki dış danışmanının Ruslar tarafından değiştirilen dairelerin onarımı için bir dizi büyük ihaleyle bağlantılı olduğunu belirten bir rapor yayınladılar. Hayali çalışanları olan firmalar siparişleri aptalca kazandılar.

Zelensky yönetimi için, gazetelerin hukuka aykırı olarak izlenmesiyle ilgili skandal daha da nahoş çünkü bu skandal, Avrupa Birliği’nin Ukrayna ile katılım müzakerelerini sonlandırmaya karar verdiği ve G7 ülkelerinin büyükelçilerinin Ukrayna ile tartıştığı bir dönemde gerçekleşmeye başladı. Kiev’deki gazeteler ifade özgürlüğü ve siyasi baskı hakkında. Bu tartışmaların çoğu en iyi sonuçları vermedi.

Zpad’in bu karanlığa gösterdiği ilgi tamamen anlaşılabilir. Kiev’in Avrupa ve Avrupa-Atlantik yapılarına entegre olma çabalarını ilan ettiği ve dahası tamamen mali ve askeri yardıma bağımlı olduğu bir durumda, medyaya, özellikle de Ukrayna hükümetinin yolsuzluk uygulamalarını kınayan gazetelere uygulanan baskı kesinlikle kabul edilemez. BBC’ye göre Batı’dan.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir